یک مهندس شبکه به چه مدارک تخصصی نیاز دارد؟
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ تاریخ انتشار

شرکت‌ها از یک مهندس شبکه چه انتظاری دارند؟

مهندس شبکه از جمله عنوان‌های شغلی است که تاثیر مستقیمی بر عملکرد فعالیت‌های تجاری یک سازمان دارد، زیرا این مهندس شبکه است که مسئولیت طراحی و به‌کارگیری بهترین فناوری‌ها با هدف دستیابی به بالاترین عملکرد به او واگذار شده است. به‌طور معمول شرکت‌ها از یک مهندس شبکه انتظار دارند در ارتباط با مفاهیم زیر دانش کافی داشته باشد. 

  • تسلط بر مفاهیم پایه شبکه
  • توانایی ارائه، بیان و مستندسازی مطالب شبکه
  • توانایی عیب‌یابی، رفع مشکلات فیزیکی تجهیزات و رفع مشکلات مربوط به سرویس‌های وابسته در حوزه زیرساخت
  • تسلط بر مباحث مرتبط با سـرورهای ویندوزی و لینوکسی، سرویس‌ها و دامین 
  • آشنایی با راه‌حل‌ها و نرم‌افزار های پشتیبان‌گیری مثل Veeam
  • آشنایی با مبحث مجازی‌سازی دسکتاپ و سرور (اگر حوزه کاری شرکت فناوری‌های مجازی‌ساز است).
  • آشنایی با چگونگی راه‌اندازی و پشتیبانی شبکه‌های محلی، گسترده و شهری. 
  • آشنایی با مباحث CCNP R&S.
  • آشنا با مباحث CCNA Voice.
  • آشنا به چگونگی نظارت بر سرورهای Zabbix،Solar  و غیره.
  • توانایی تحلیل و بررسی پروتکل‌های شبکه

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید شرح وظایف یک مهندس شبکه گسترده است و به سختی می‌توان تمامی این وظایف را به تنهایی و بدون نیاز به حضور در دوره‌های آموزشی یاد گرفت. بر همین اساس پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال مشاغل مرتبط با مهندس شبکه هستید به فکر یادگیری مدارک زیر باشید:

CCNA R&S

همان‌گونه که اطلاع دارید مدارک زیرمجموعه CCNA از پر کاربردترین و پر استفاده‌ترین مدارک حوزه شبکه هستند. تقریبا در تمامی آگهی‌های شغلی به یکی از مدارک این زیرمجموعه اشاره می‌شود. با این‌حال سه مدرک پر کاربرد این زیرمجموعه CCNA R&S و CCNA Wireless و CCNA Wireless است. مدرک CCNA R&S روی مباحث مهم و زیربنایی حوزه شبکه نظیر مدل مرجع OSI و TCP/IP که شامل پروتکل‌های TCP/UDP است، مولفه‌های زیرساختی همچون دیواره‌های آتش، روترها و اکسس‌پوینت‌ها همراه با منابع ابری، توپولوژی‌های شبکه و معماری، آشنایی با مدل N-Tier و توانایی تشخیص دستگاه‌ها و سرویس‌هایی که درون لایه‌های مختلف قرار دارند، درک عمیق از توپولوژی‌های مختلف شبکه همچون توری، ستاره‌ای، ترکیبی، آگاهی درباره تفاوت‌های کابل‌های مسی و فیبرنوری، آشنایی با استانداردهای اترنت، تفاوت‌ها و محدودیت‌های فناوری‌ها به ویژه زمانی که صحبت از مسافت‌ به میان می‌آید، آدرس‌های IPv4 و IPv6 شامل تعریف، پیکربندی و اشکال‌زدایی و... متمرکز است. 

CCNA Wireless

مدارک تخصصی سیسکو در حوزه شبکه‌های بی‌سیم به سه گروه CCNA Wireless، CCNP Wireless و CCIE Wireless تقسیم می‌شوند. مدرک فوق نشان می‌دهد که متقاضی مهارت و دانش لازم برای کار با زیرساخت‌ها و محصولات بی‌سیم مبتنی بر محصولات سیسکو را دارد. مدرک CCNA Wireless با هدف آماده‌سازی افراد برای طراحی، نصب، نظارت و انجام عملیات ساده اشکال‌زدایی شبکه‌های Cisco WLAN  در نظر گرفته شده است. این مدرک به افراد دانش لازم در ارتباط با شبکه‌های بی‌سیم و استانداردهای مختلف 802.11، مفاهیم مرتبط با شبکه‌های بی‌سیم نقطه به نقطه و وای‌فای، مفاهیم اولیه شبکه‌های بی‌سیم، مبحث ایمن‌سازی شبکه‌های بی‌سیم، طراحی شبکه‌های WLAN و.... را می‌دهد. 

CCNP Wireless

یکی دیگر از مدارک مهم سیسکو در حوزه شبکه‌های بی‌سیم مدرک CCNP است. مدرک فوق یک رده بالاتر از مدرک CCNA Wireless است و مناسب برای افرادی است که دوست دارند دانش فنی و تئوری خود در زمینه شبکه‌های بی‌سیم را بهبود بخشند. تمرکز این مدرک روی طراحی، به‌کارگیری، خطایابی و امنیت شبکه‌های بی‌سیم سیسکو در مقیاس سازمانی است. 

CCNP و CCDP

مدرک CCNP نشان می‌دهد که یک مهندس شبکه در ارتباط با مباحث شبکه‌های محلی و گسترده توانایی زیادی دارد و بدون مشکل قادر به برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و رفع اشکال این مدل شبکه‌ها است. مدرک CCDP نیز به این نکته اشاره دارد که یک مهندس شبکه به سطح بالایی از دانش در زمینه طراحی و راه‌اندازی شبکه‌های گسترش‌پذیر و شبکه‌های چندلایه ـ سوییچ تسلط پیدا کرده است. 

مدارک حوزه مجازی‌سازی

اگر به دنبال آن هستید تا به دنیای جذاب شبکه‌های مجازی وارد شوید ابتدا باید مهارت‌های کلیدی این حوزه را یاد بگیرید. بهترین و سریع‌ترین راه‌حل در این زمینه شرکت در دوره‌های آموزشی است که روی مباحث مجازی‌سازی شبکه متمرکز هستند. به‌طور معمول، مدارک مجازی‌سازی شرکت وی‌ام‌ویر روی مباحثی نظیر آشنایی با زیرساخت vSphere  و سرویس‌های آن، روش‌های نصب و پیاده‌سازی هایپرویزور ESXi و سرویس‌های مرتبط، برقراری ارتباط ESXi با سرور vCenter، پیاده‌سازی بستر سوییچینگ مجازی، پیاده‌سازی زیرساخت Storage، پیکربندی vMotion، پیاده‌سازی VMware Clustering، معرفی VMware vCenter Converter، پیاده‌سازی vCenter Update Manager، مانیتورینگ vSphere Performance، راه‌حل‌های پشتیبان‌گیری از ماشین‌های مجازی و... متمرکز هستند. از مهم‌ترین مدارک این حوزه که سطح دانش شما در خصوص مباحث مجازی‌سازی را افزایش می‌دهند به موارد زیر باید اشاره کرد:

گواهینامه‌های مجازی‌سازی شبکه

یکی از مهم‌ترین مدارک وی‌ام‌ویر که مورد توجه شرکت‌ها قرار دارد مدارک مرتبط با مبحث مجازی‌سازی شبکه است. مدارک این گروه نشان می‌دهند که یک مهندس شبکه مهارت‌های لازم در زمینه پیاده‌سازی، مدیریت و طراحی محیط‌های مبتنی بر VMware NSX را دارد. گواهینامه‌های مجازی‌سازی شبکه وی‌ام‌ویر برای ارزیابی سطح مهارت‌های متخصصان در زمینه طراحی، مدیریت و پیاده‌سازی محیط‌های مبتنی بر VMware NSX در نظر گرفته شده‌اند. 

گواهی‌نامه‌های مدیریت ابر و خودکارسازی

یکی دیگر از گواهی‌نامه‌های مورد توجه وی‌ام‌ویر که در چند وقت اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند در ارتباط با مبثح مدیریت ابر و خودکارسازی هستند. مدارک مدیریت ابر و خودکارسازی وی‌ام‌ویر نشان می‌دهند یک مهندس شبکه در زمینه پیکربندی، نصب و بهینه‌سازی ابرهای عمومی، خصوصی و ترکیبی با استفاده از VMware vRealize Suite مهارت‌های لازم را دارد. گواهینامه خودکارسازی و مدیریت ابر VMware برای ارزیابی سطح مهارت‌های یک مهندس شبکه در ارتباط با پیکربندی، نصب و بهینه‌سازی راه‌حل‌های مبتنی بر VMware vRealize در نظر گرفته ‌شده‌اند. 

گواهی‌نامه‌های دسکتاپ و خدمات سیار

Vmware Horizon یکی از نام‌آشنا‌ترین مباحثی است که بسیاری از مهندسان شبکه در ایران با آن آشنایی دارند. گواهی‌نامه دسکتاپ و خدمات سایر نشان می‌دهند که یک مهندس شبکه مهارت‌های لازم در زمینه پیکربندی، نصب و نگهداری برنامه‌های مجازی و دسکتاپ با استفاده از VMware Horizon را دارد. گواهینامه‌های دسکتاپ و خدمات سیار برای ارزیابی سطح مهارت‌های یک مهندس شبکه در ارتباط با طراحی، نصب و مدیریت محیط نمایش از طریق VMware Horizon که روی زیرساخت vSphere پیاده‌سازی شده‌اند، در نظر گرفته شده‌اند.

MCSE: Core Infrastructure  تمرکز بر زیرساخت 

مایکروسافت یک دوره عالی به‌نام مدیریت زیرساخت MCSE: Core Infrastructure دارد. این دوره روی مباحث مرتبط با مدیریت مراکز داده، مجازی‌سازی، مدیریت دستگاه‌ها، ذخیره‌سازی، شبکه‌سازی و مدیریت هویت متمرکز است. در این دوره افراد نکات زیادی در ارتباط با راهکارهای طراحی و پیاده‌سازی Cloud Data Platform، راهکارهای طراحی و پیاده‌سازی Big Data Analytics، امن کردن Windows Server 2016، پیاده‌سازی مراکز داده نرم‌افزار محور، طراحی و پیاده‌سازی زیرساخت‌های سرور، پیاده‌سازی زیرساخت‌های سرور پیشرفته و پیکربندی و راه‌اندازی یک کلاود دوگانه با Microsoft Azure Stack و صدها نکات دیگر می‌آموزند. 

گواهینامه کلاود مایکروسافت 

گواهینامه کلاود مایکروسافت از دو دوره MTA و MCSA تشکیل شده است. در این دوره افراد نکات مهمی در ارتباط با استفاده از دیوارهای‌آتش، پورت‌های شبکه، آفیس 365، توپولوژی‌های شبکه و دستگاه‌ها و Microsoft Intune می‌آموزند. دوره MCSA Cloud شامل BI Reporting, SQL 2016 BI Development certs, Windows Server 2012 و ویندوز سرور 2016 است. مدارک ویندوز سرور هر کدام به سه آزمون نیاز دارند، درحالی‌که BI Reporting و SQL 2016 BI Development تنها به دو آزمون احتیاج دارند.

MCSA Windows Server 2019

این مدرک یکی از ارزشمندترین مدرک مرتبط با سرور و مراکز داده در دنیای فناوری اطلاعات است. با توجه به این‌که طراحی، عیب‌یابی و نگهداری شبکه‌های مختلف مهم است و اختلال در هر یک از مولفه‌های شبکه صدمات جبران‌ناپذیری به سازمان‌ها وارد می‌کند و از طرفی با فراگیر شدن فرآیند خودکارسازی صنایع، مهم است که دانش کافی در ارتباط با چگونگی مدیریت سرورها و مراکز داده داشته باشید. دوره آموزش مهندسی شبکه MCSA برای پیدا کردن یک شغل مناسب با درآمد عالی به عنوان مدیر شبکه کمک فراوانی به شما می‌کند. ار مباحث مهمی که این دوره روی آن‌ها متمرکز است باید به نصب و پیکربندی سرورها، مدیریت سرورها، پیاده‌سازی پیشرفته سرویس‌های سرور، طراحی و پیاده‌سازی زیربنای شبکه و تکمیل کردن پیشرفته پیاده‌سازی شالوده شبکه اشاره کرد. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg